Ο οίνος και η σχέση του με την αγάπη στην Αγία Γραφή
10 Ιουλίου 2016
Αγάπη: Ο οίνος συνδέεται με την
αγάπη. Στο βιβλίο Άσμα Ασμάτων ο αγαπημένος της νέας είναι σαν
ανθισμένο κλήμα που ευωδιάζει στ’ αμπέλια της Εγγαδδί. Είναι η αγάπη της
μεθυστική, γι’ αυτό λέγει εισαγάγετέ με εις οίκον του οίνου, τάξατε
επ’ εμέ αγάπην (2,4). Σε άλλο εδάφιο του ίδιου βιβλίου ο αγαπημένος
λέει προς την αγαπημένη ότι θα σε παραλάβω και θα σε βάλω μέσα στο σπίτι
της μητέρας μου και στο ιδιαίτερο δωμάτιο αυτής, η οποία με συνέλαβε
και μ’ εγέννησε. Θα σε ποτίζω με μυρωδάτο οίνο, με νάμα κατασκευασμένο
από τα ρόδια μου (7,2 ).
Εικόνες της Φύσης: Η ευφορία
της φύσης, συνοδευόμενη με την παρουσία του αμπελιού, εμφανίζεται συχνά
στη Βίβλο μέσα από ωραιότατες φυσικές εικόνες:
- Η συκιά έβγαλε τους πρώιμους καρπούς της, τα αμπέλια ανθίζουν, σκορπίζουν ευωδία. (Ασμ Ασμ 3,13α).
- Μπήκα στον κήπο μου -λέει ο νυμφίος- αδελφή μου και τρύγησα τη σμύρνα μου με τα πολλά αρώματα. ΄Εφαγα το ψωμί μου με το μέλι μου, ήπια το κρασί και το γάλα μου. Φάτε, σύντροφοί μου, και πιέστε, χορτάστε και ευφρανθήτε, αδελφοί μου (Ασμ Ασμ 5, 16).
- Κατέβηκα σε κήπο με καρυδιές, για να δω τη βλάστηση στις όχθες του χειμάρρου, για να δω, αν άνθισε το αμπέλι κι αν έβγαλαν άνθη οι ροδιές (Ασμ Ασμ 6, 10).
Οίνος και νηστεία: Η νηστεία
συνδέεται με την αποχή οίνου. Στην Προς Ρωμαίους Επιστολή γράφεται:
«Σωστό είναι να μην φας κρέας ούτε να πιείς κρασί ούτε ό,τι άλλο κάνει
τον αδελφό σου να σκοντάφτει (προσκόπτει) ή να σκανδαλίζεται ή να
εξασθενεί προς την πίστη του» (Κεφ 14).
Θεός-Θεία Σοφία και Οίνος:
- Η θεία σοφία ομοιάζει με αμπέλι, που κάνει βλαστάρια ωραία και καρποφόρα και τα άνθη του δίνουν καρπό φημισμένο και πλούσιο (Σοφ Σιρ 24,17).
- Πλούτος σοφίας είναι το να φοβάται και να ευλαβείται κάποιος τον Κύριο. Αυτή δε μεθάει τους ανθρώπους με τους καρπούς της ( Σοφ Σιρ 1,16).
- Αυτός, δηλαδή ο θεός, είναι που προβάλλει (φανερώνει) σαν φως τη μόρφωση, όπως ο Γηών τα νερά του στις μέρες του τρύγου (Σοφ Σιρ 24,27).
- Με την ευλογία του Κυρίου όμως πρόφθασα και σαν τρυγητής γέμισα με σταφύλια το πατητήρι μου (Σοφ Σιρ 33,17).
Για τη θεία σοφία: Από το άνθος της
θείας σοφίας, σαν από σταφύλι που ωριμάζει, ευχαριστήθηκε η καρδιά μου
γι’ αυτήν. Χάρη σ’ αυτήν βαδίζουν τα πόδια μου στον ευθύ δρόμο και από
τη νεότητά μου ακολούθησα τα ίχνη της ( Σοφ Σιρ 51,15).
Οίνος και Πνευματικό Συμπόσιο:
- Ετοίμασες, Κύριε, μπροστά μου τραπέζι πλούσιο, απέναντι και κατά πρόσωπο αυτών που μου προκαλούν λύπη. Άλειψες με μύρο το κεφάλι μου, προτού καθήσω στο δείπνο σου, και το ποτήρι σου, που με κερνάς και μου προσφέρεις, ήταν γεμάτο από ανόθευτο μεθυστικό οίνο (Ψ 22,5).
Παραβολές και άμπελος: Θα αναφέρουμε τρεις παραβολές, όπου εμφανίζεται η άμπελος από την Καινή Διαθήκη:
- Στην πρώτη (Μτ. 21,28-42), κάποιος άνθρωπος είχε δύο παιδιά κι αφού πλησίασε το πρώτο του είπε: «Παιδί μου, πήγαινε σήμερα να εργαστείς στ’ αμπέλι μου. Κι’ αυτός απάντησε: «Δεν θέλω». ΄Υστερα όμως μετάνοιωσε και πήγε. Κι αφού πλησίασε το δεύτερο του είπε το ίδιο. Κι αυτός απάντησε: «Μάλιστα κύριε», αλλά δεν πήγε. Ποιός απ’ τα δύο έκανε το θέλημα του πατέρα; Του λένε: «ο πρώτος». Τους λέει ο Ιησούς: «Αλήθεια, σας λέω, ότι οι τελώνες και οι πόρνες σάς προλαβαίνουν στην βασιλεία του θεού. Γιατί ήρθε σε σάς ο Ιωάννης και δεν τον πιστέψατε. Αλλ’ οι τελώνες κι οι πόρνες τον πίστεψαν. Όμως εσείς, αφού είδατε, δεν μετανοιώσατε ύστερα, για να τον πιστέψετε.» ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου